
Dissektion af fisk
Tema-eksempler: Fisketur langs Gudenåen, fiskeri, dissektion og tilberedning på bål, fiskeribiologi.
Klassetrin: 4.-9. klasse.
Fag: Natur/Teknologi, Biologi.
Primært kompetenceområde: Undersøgelse.
Kompetencemål: Eleven kan gennemføre egne undersøgelser i Natur/Teknologi og Biologi.
Varighed: 1-2 timer.
Hvornår: Hele året.
Lad eleverne dykke ned i fiskens fysiologi og lade dem inspirere ved at komme helt tæt på - bogstavelig talt!
Ved ankomst til naturcentret udleveres dissektionsudstyret. Eleverne opdeles i små grupper med hver deres fisk. Det giver eleverne god mulighed for sammen at finde de forskellige organer og diskutere deres funktion hos fisken. Inden dissektionen, defineres fiskens morfologiske karakteristika. Skæl og gæller nærstuderes i stereolup, og fisken skæres op, og dissektionen påbegyndes. Under dissektionen undersøges fiskens organer, og eleverne taler om organernes funktion.
OBS! I skal selv medbringe fisk.
Inspiration: Forløbet kan med fordel tænkes sammen med "Mad over bål" eller "Fisketur".
Grej til udlån
Et forløb som dette kan med fordel foregå udendørs ved naturcentret eller ved booking af naturcentrets sciencehus, hvor I kan låne stereolupper m.v.
Vi udlåner følgende på naturcentret:
- 15 skalpeller
- 15 dissektionssakse
- 15 pincetter
- 15 dissektionsnåle
- 10 petriskåle
- 10 saltkar
- 10 manualer til dissektion af ørred
- 3D-model over fiskens indvolde.
Manualer til dissektion af fisk og stereolup
Manualerne er ikke webtilgængelige.